Kira Wuck De zee heeft honger Recensie ★★★★

Kira Wuck De zee heeft honger Recensie ★★★★ Uitstekend

Kira Wuck kreeg veel waardering voor haar poëziedebuut Finse meisjes dat in 2012 verscheen. Nu is haar tweede poeziebundel, De zee heeft honger, verschenen in januari 2018 bij Uitgeverij Podium. Op deze pagina kun je de Kira Wuck De zee heeft honger recensie waardering en informatie lezen.

De beeldende taal is van begin tot het einde de dragende kracht

Alhoewel De zee heeft honger misschien een beetje de frivoliteit van Finse meisjes mist is ook deze bundel een genot om te lezen en ervaren. Kira Wuck heeft het talent om zeer beeldend te kunnen schrijven. Alhoewel het niet altijd gelijk duidelijk is wat de diepere lagen van het gedicht zijn, werken de opgeroepen de beelden zo sterk dat dit geen enkel probleem is om ervan te genieten. Dit gaat trouwens lang niet voor elke gedicht op. Goed voorbeeld is het gedicht Helsinki. Hierin wordt het bestaan van alcoholisten in de Finse hoofdstad begrepen. Wie zelf wel eens in Helsinki geweest is, weet dat dit gedicht de dagelijkse realiteit exact omschrijft. De zee heeft honger verbeeldt vooral wat het betekent om als individu te leven, of misschien beter gezegd, overleven in de moderne individualistische maatschappij. Melancholie en verlangen naar vrijheid die vaak onbereikbaar lijkt domineren veel van de gedichten. De beeldende taal is van begin tot het einde de dragende kracht van de poëzie van Kira Wuck. Met De zee heeft honger heeft Kira Wuck zich opnieuw bewezen. Kira Wuck – De zee heeft honger is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie: Theo Jordaan

KIRA WUCK – DE ZEE HEEFT HONGER

– Titel: De zee heeft honger
– Schrijfster: Kira Wuck (Nederland, Finland)
– Soort boek: gedichten, poëziebundel
– Uitgever: Podium
– Verschenen: 17 januari 2018
– Omvang: 56 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 17,50
– Waardering: ★★★★ (uitstekend)
…Meer Informatie en Bestellen >

Inhoud Kira Wuck – De zee heeft honger

Met Finse meisjes maakte Kira Wuck een overrompelende entree in de Nederlandse poëzie. Vele duizenden lezers genoten van haar geheel eigen kijk op de wereld. In de langverwachte tweede bundel laat ze haar Finse roots voor wat die zijn. De zee heeft honger gaat over de anonimiteit van de stad, het verlangen om daaraan te ontsnappen en de verlokking van de zee. Familie, of eerder de afwezigheid daarvan, is een terugkerend thema in Wucks poëzie: vreemde moeders op het schoolplein, de nieuwe vriendin van haar vader en de wens om een normaal gezin te zijn in een wegrestaurant. Kira Wuck durft in deze nieuwe bundel meer van haar donkere kant te laten zien, zonder de typerende lichte toon te verliezen.

Kira Wuck Eerdere Boeken

Bijpassende Boeken en Informatie

Nieuwe Poëzie 2018