A Chinese Journey Recensie Tentoonstelling

A Chinese Journey Recensie tentoonstelling hedendaags Chinese kunst van verzamelaar Uli Sigg in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. De tentoonstelling A Chinese Journey is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

De titel dekt geheel de lading. Met veel genoegen heb ik de catalogus “The Sigg Collection” bekeken en gelezen om aansluitend een bezoek aan het Noordbrabants museum te De Bosch. Persoonlijk vond ik het heel prettig om vooraf de catalogus te bekijken, je hebt al voorkennis en dat geeft de kunst nog meer diepgang. Het is een geschiedenisles (A Journey) over het verleden van China, het artistieke verleden, over politieke onderdrukking en over mega commercie.Tijdens het Maoïstische tijdperk (1949-1976) bepaalde de politiek de kunstuiting, eind jaren 70/begin 80 bepaalde het zoeken naar eigenheid en vrijheid een andere kijk op kunst. Opvallend is hoe de hedendaagse kunstenaars veel oude tradities en technieken uit het China van weleer omarmen, dit komt goed tot uiting met name in de tentoonstelling. Voelbaar en vaak in 3D.

De fascinerende collectie van een unieke China-kenner en kunstverzamelaar

Wat mij betreft had de tentoonstelling mogen beginnen met het kunstwerk  “The Mayors on the Grassland” van Diao Wei uit 2010, 10 naakte ietwat oudere burgemeesters, die enigszins naïef, uitdrukkingsloos en kinderlijk in diverse standen (zittend – liggend – bukkend) op een grasland vertoeven. Er zit humor in, er zit diepgang in, het lijkt of de kunstenaar daarmee iets wil zeggen over het China van nu…! Het is echter een expliciet kunstwerk, daarom hebben de samenstellers het waarschijnlijk aan het eind van de tentoonstelling geplaatst en jammer genoeg verbannen naar het kleine bijgebouw.

Een kleine anekdote: Liu Yiqiau, die samen met Wang Wei de grootste kunstcollectie van China bezit haalde wereldwijd de krantenkoppen door thee te drinken uit een porseleinen kopje uit de tijd van de Ming –dynastie, een kopje waar hij $36,3 miljoen voor neerlegde bij een veiling van Sotheby’s in Hongkong. Is dit humor; is dit pronken met je rijkdom; is dit verstandsverbijstering of is dit ook een andere kijk op de werkelijkheid??????

Uli Sigg, de man waarna de collectie ( 2400 kunstwerken – 400 kunstenaars) vernoemd is, blijkt een intrigerende man. Voormalig wedstrijdroeier, jurist, zakenman, ambassadeur journalist en vooral een China-kenner en verzamelaar. Zijn voornaamste beweegreden tot verzamelen van Chinese kunst is dat de Chinezen een andere kijk hebben op de werkelijkheid. Hij verwoordt het mooi om dit te onderstrepen: WIJ gebruiken mes en vork bij het eten, de CHINEZEN stokjes. De tentoonstelling A Chinese Journey is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Fons van Riet

A Chinese Journey. The Sigg Collection Tentoonstelling

Open: zaterdag 17 maart t/m zondag 8 juli 2018
  • Waardering tentoonstelling★★★ (uitstekend)
  • Museum: Noordbrabants Museum
  • Adres: Verwersstraat 41
  • Postcode:
  • Plaats: Den Bosch
  • Provincie: Noord-Brabant
  • Telefoon: 073-6877877
  • Email: info@hnbm.nl
  • Entree: € 12,00 per persoon
  • Museumkaart en -18 jaar: gratis toegang

Noordbrabants Museum Openingstijden

• Maandag: gesloten
  • Dinsdag t/m zondag: 11.00 – 17.00 uur
  • 1e Paasdag: 11.00 – 17.00 uur
  • 2e Paasdag: 11.00 – 17.00 uur
  • Koningsdag: gesloten
  • Hemelvaartsdag: 11.00 – 17.00 uur
  • 1e Pinksterdag: 11.00 – 17.00 uur
  • 2e Pinksterdag: 11.00 – 17.00 uur

Recensie Catalogus A Chinese Journey

• Verschenen: april 2018
  • Uitgave: Paperback

De titel dekt geheel de lading. Met veel genoegen heb ik de catalogus “The Sigg Collection” bekeken en gelezen om aansluitend een bezoek te brengen aan de gelijknamige tentoonstelling in het Noordbrabants museum te De Bosch. Persoonlijk vond ik het heel prettig om vooraf de catalogus te bekijken, je hebt al voorkennis en dat geeft de kunst nog meer diepgang. De omslag van de catalogus komt gelijk binnen. Een portret van Uli Sigg uit 2010 , gemaakt door de “Pandaman” Zhao Bandi. De kunstenaar werkt graag met panda’s. Dit is te zien aan de muts en de kleding van Uli Sigg. De ogen en handen van Uli Sigg trekken gelijk de aandacht. Jammer dat de witte titelletters op de omslag wat te groot zijn naar mijn smaak, daardoor verliest het portret aan kracht…lees verder >

Bijpassende Informatie