Nieuwe Boeken over Schilders Overzicht Recensies Kunstboeken

Nieuwe Boeken over Schilders Overzicht Recensies Kunstboeken. Schilders zijn een geliefd onderwerp om mooie boeken over te maken. Een selectie van nieuwe boeken over schilders met informatie en recensies kun je hier vinden.

Aangezien er regelmatig nieuwe boeken over schilders verschijnen, kun je op deze pagina een overzicht vinden van mooie kunstboeken over schilders met recensies, waardering en informatie over de inhoud.

Nieuwe Boeken over Schilders 2018

De Schilders van Domburg Recensie Boek Francisca van VlotenDe Schilders van Domburg

• Schrijfster: Francesca van Vloten (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Verschenen: 14 mei 2018
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: Vanaf 1870 ontwikkelt Domburg zich tot een kunstenaarskolonie. Schilders van Domburg zijn onder andere Jan Toorop en Piet Mondriaan. Van oudsher hebben kunstenaars over Walcheren gezworven, aangetrokken door de ongerepte schoonheid van de natuur, de bijzondere lichtval langs de kust en de weerschijn ervan over het vlakke land. Het grillige duinlandschap, de zee en de oude bossen die de dorpen omzomen, inspireerden schilders, dichters, componisten en schrijvers…lees verder >

Nieuwe Boeken over Schilders 2017

Welke nieuwe boeken over schilders zijn er in 2017 verschenen? Waar gaan de boeken over en wat is de inhoud? Uitgebreide informatie over deze boeken kun je op deze pagina vinden.

Pyke Koch Boek De Wereld van Pyke Koch RecensiePyke Koch

De wereld van Pyke Koch

• Schilder: Pyke Koch ♂ (Nederland, 1901-1999)
  • Soort boek: monografie, catalogus
  • Tentoonstelling: Pyke Koch in Centraal Museum Utrecht (18 november 2017 – 18 maart 2018)
  • Schrijvers: Andreas Koch, Roman Koot, Mieke Rijnders, Marja Bosma
  • Verschenen: 18 november 2017
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Inhoud boek: Pyke Koch neemt een bijzondere plek in binnen de Nederlandse kunstgeschiedenis. Als autodidact ontwikkelde hij zich verbluffend snel en in de jaren dertig was zijn naam definitief gevestigd als een van de meest vooraanstaande kunstenaars in Nederland. In dit boek gaan vier auteurs in op de wereld van Pyke Koch: zijn werk en zijn leven in de context van zijn tijd…lees verder >
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Ferdinand Bol & Gevert Flinck Boek RecensieFerdinand Bol & Govert Flinck

Rembrandts meesterleerlingen

• Schilders: Ferdinand Bol, Govert Flinck  (Nederland)
  • Schrijver: Norbert Middelkoop  (Nederland)
  • Soort boek: monografie
  • Verschenen: 13 oktober 2017
  • Omvang: 272 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Prijs: € 29,95
  • Inhoud boek: Govert Flinck (1615-1660) en Ferdinand Bol (1616-1680) gelden als de twee belangrijkste leerlingen van Rembrandt. In deze publicatie, die verschijnt naar aanleiding van een grote tentoonstelling in twee Amsterdamse musea, worden de kunstenaars uit de schaduw van hun leermeester gehaald. Bol en Flinck laten zich dankbaar vergelijken. Als jonge kunstenaars verhuisden beiden naar Amsterdam om hun opleiding bij Rembrandt te voltooien. Na hun vertrek uit Rembrandts atelier bleven zij aanvankelijk trouw aan diens stijl, maar kozen daarna elk een eigen richting. De generatiegenoten werden geduchte concurrenten voor hun voormalige leermeester, maar ook voor elkaar. Met statusverhogende portretten en dramatische voorstellingen uit de Bijbel of de Oudheid voorzagen Bol en Flinck in een behoefte bij de welvarende koopmanselite in Amsterdam en daarbuiten. Hun belangrijkste werken staan centraal in dit boek, steeds in relatie tot de artistieke strategische keuzen van het tweetal. Analyse door specialisten werpt een fascinerend nieuw licht op de wereld waarbinnen deze kunstenaars opereerden.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Jan de Braij Biografie Jeroen Giltaij RecensieJan de Braij (1626/1627-1697)

Schilder en architect

• Schilder: Jan de Braij  (Nederland)
  • Schrijver: Jeroen Giltaij  (Nederland)
  • Soort boek: kunstbiografie
  • Verschijnt: 1 september 2017
  • Omvang: 416 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Afmetingen: B24 x H30.5 cm.
  • Prijs: € 49,95
  • Flaptekst boek: Jan de Braij was een belangrijk schilder van portretten en historiestukken in de zeventiende eeuw. Hij werd geboren in Haarlem en leerde aanvankelijk bij zijn vader Salomon de Braij. Zijn stijl is zeer zorgvuldig, met scherpe contouren en heldere kleuren, waardoor zijn portretten het tegenovergestelde waren van de breed geschilderde portretten van Frans Hals. Zijn schilderijen met Bijbelse, historische en mythologische onderwerpen zijn originele en soms indrukwekkende composities. Jan de Braij was verder een voortreffelijk tekenaar. Hij was ook architect en ontwierp een kerk in Haarlem en een zoetwaterbassin voor Amsterdam. Jan de Braij (1626/1627-1697): Schilder en architect bevat een biografie van de familie De Braij, gebaseerd op archiefdocumenten, een overzicht van de ontwikkeling van Jan de Braij als schilder, tekenaar en architect en een volledig beredeneerde catalogus van zijn schilderijen en tekeningen.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Marie Darrieussecq Hier zijn is heerlijk Biografie Paula Modersohn-BeckerHier zijn is heerlijk

Het leven van kunstschilder Paula Modersohn-Becker

• Schilder: Paula Modersohn-Becker  (Duitsland)
  • Schrijfster: Marie Darrieussecq  (Frankrijk)
  • Soort boek: biografie, monografie
  • Origineel: Vie de Paula M. Becker
  • Nederlandse vertaling: Mijke Wondergem
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschenen: 16 juni 2017
  • Omvang: 160 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback / Ebook
  • Prijs: € 18,99 / € 12,99
  • Inhoud boek: Paula Modersohn-Becker wilde schilderen en verder niks. Ze was bevriend met Rilke. Ze was getrouwd, maar niet van harte. Ze hield van rijstepap, appelmoes, wandelen op de hei, Gauguin, Cézanne, zwemmen in zee, naakt zonnen, van lezen meer dan van haar brood verdienen, en van Parijs. Ze wilde misschien een kind – op dat punt zijn haar dagboeken en brieven dubbelzinnig. Ze heeft echt geleefd, van 1876 tot 1907. In nauwelijks tien jaar schilderde Paula M. Becker, die als voorloopster van het expressionisme wordt beschouwd, een indrukwekkend oeuvre bijeen. In 2010 ontdekte Marie Darrieussecq haar werk en raakte zo gefascineerd dat ze een boek over haar schreef.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Siefried Gohr Rene Magritte Boek RecensieRene Margitte. Het onbereikbare bereiken

• Schilder: René Magritte  (België)
  • Schrijver: Siegfried Gohr  (Duitsland)
  • Soort boek: biografie, monografie
  • Nederlandse vertaling: Hilde Pauwels, Saskia van der Lingen
  • Uitgever: Davidsfonds Uitgeverij
  • Verschenen: 22 februari 2017
  • Omvang: 352 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Prijs: € 34,50
  • Recensie boekDe surrealistische schilder René Magritte spreekt zeer velen tot de verbeelding. Niet alleen kunstliefhebbers maar ook mensen die nauwelijks een museum bezoeken kennen vaak een aantal van zijn schilderijen. Over veel van zijn schilderijen is veel te vertellen. Hoe zijn ze tot stand gekomen? Wat is de betekenis van het schilderij? Wat wordt er precies afgebeeld?…lees verder >
  • Waardering★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Boeken over Schilders Catalogus Piet Mondriaan Bart van der Leck Tentoonstelling RecensiePiet Mondriaan & Bart van der Leck

De uitvinding van een nieuwe kunst: Laren 1916-1918

• Schilders: Piet Mondriaan, Bart van der Leck  (Nederland)
  • Schrijver: Hans Janssen e.a.  (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek over De Stijl, catalogus tentoonstelling
  • Verschenen: februari 2017
  • Omvang: 168 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Prijs: € 24,95
  • Recensie boekIn 2017 wordt 100 jaar De Stijl gevierd met een aantal tentoonstellingen door het gehele land en in het Gemeentemuseum Den Haag in het bijzonder. De eerste tentoonstelling draagt als titel Piet Mondriaan & Bart van der Leck. De uitvinding van een nieuwe kunst: Laren 1916-1918. Een uitgebreide tentoonstelling die een zeer goed beeld schets van wat de kunststroming De Stijl omvatte en waarin het werk van de kunstenaars Piet Mondriaan en Bart van der Leck centraal staat…lees verder >
  • Waardering catalogus en tentoonstelling: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Rubens Boek Niels Buttner RecensieRubens

De schilder van mythen en goden

• Schilder: Peter Paul Rubens  (Vlaanderen)
  • Schrijver: Nils Büttner
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Uitgever: J.M. Meulenhoff
  • Verschenen: 9 november 2017
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud boek: In Rubens schetst kunsthistoricus Nils Büttner het leven van de Vlaams-Nederlandse schilder en presenteert hij diens werk in al zijn diversiteit. Aan de hand van beelden en biografische context geeft Büttner inzicht in de maatschappelijke positie van Rubens, vanaf zijn beginjaren in Italië tot aan zijn tijd aan de Europese hoven, en hoe die zijn werk op meerdere fronten beïnvloedde. Rubens verkeerde in dezelfde kringen als de rijken, machtigen en intellectuelen van zijn tijd, maar dat was niet altijd zo geweest. Büttner brengt deze grootheid uit de schilderkunst op overtuigende wijze tot leven.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Aert Schouman Boek Een Koninklijk paradijs RecensieEen koninklijk paradijs

Aert Schouman en de verbeelding van de natuur

• Schilder: Aert Schouman (1710-1792)  (Nederland)
  • Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: kunstbiografie, catalogus
  • Verschenen: 2017
  • Omvang: 360 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback
  • Afmetingen: B25 x H30.5 cm.
  • Prijs: € 29,95
  • Flaptekst boek: Aert Schouman (1710-1792) is de belangrijkste Nederlandse dierenschilder van de achttiende eeuw. Zijn aquarellen met exotische vogels behoren tot de mooiste die er ooit zijn gemaakt. Ook de kamerbeschildering van met dieren uit de menagerie van prins Willem V vormt een hoogtepunt in zijn oeuvre (nu in Huis ten Bosch). Schoumans werk is een waar paradijs voor kunst- en natuurliefhebbers. Aert Schouman was de meest veelzijdige en productieve kunstenaar van zijn tijd. Hij schilderde, tekende en etste zowel genretaferelen, Bijbelse, mythologische en literaire onderwerpen als portretten, landschappen, topografische motieven en dieren. Menig interieur voorzag hij van fraaie wandvullende ‘behangsel’ schilderingen, veelal met parkachtige landschappen vol kleurrijke dieren. Met een grote lust om af te beelden maakte hij de mooiste aquarellen van ‘in- en uitlandsche’ vogels, zoogdieren en planten. Ook graveerde hij met een diamantstift glazen, en vervaardigde hij waaiers, uithangborden, raamhorren en tuinsieraden. Bovendien was Aert Schouman kunsthandelaar en bekleedde hij diverse bestuurlijke functies bij kunstgenootschappen. In dit boek wordt door een groot aantal specialisten aan al deze facetten van Schoumans leven en werk uitvoerig aandacht besteed.
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >