Pyke Koch Boek De Wereld van Pyke Koch Recensie

Van zaterdag 18 november 2017 tot en met zondag 18 maart 2018 is in het Centraal Museum de Pyke Koch tentoonstelling te zien. Ter gelegenheid hiervan is bij Uitgeverij WBOOKS het Pyke Koch boek De wereld van Pyke Koch verschenen. Op deze pagina is zowel informatie over het Pyke Koch boek als de Pyke Koch tentoonstelling te vinden.

Uitstekend overzicht van het werk van de Utrechtse schilder Pyke Koch
Pyke Koch was een van de meest vooraanstaande Utrechtse schilders van de 20e eeuw. Niet geheel onomstreden, gezien zijn sympathie voor het Italiaanse fascistische gedachtegoed in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, heeft zijn werk toch de tand des tijds meer dan doorstaan. In het Centraal Museum is nu een overzichtstentoonstelling met zijn werk ingericht. De tentoonstelling die zeer ruim van opzet is biedt een zeer goed overzicht van het werk van Pyke Koch vanaf het prille begin tot aan zijn enigszins droevige einde. Zeer goed is ook dat het Centraal Museum zijn werk in perspectief plaatst. Er worden ook werken getoond van kunstenaars die een grote invloed hebben gehad op de ontwikkeling van Pyke Koch. Een aantal korte documentaires geven een nog verdere toelichting op de gecompliceerde mens Pyke Koch, zijn leven en kunstenaarschap. Het is een uitstekende tentoonstelling waarvoor je de tijd moet nemen om alles goed op je te laten inwerken.

Het bijbehorende boek, dat mooi is uitgegeven door Uitgeverij WBOOKS is van een zelfde kwaliteit als de tentoonstelling zelf. Zijn schilderijen zijn er op een mooie manier in afgebeeld en de bijbehorende artikelen van Roman Koot, Mieke Rijnders en Marja Bosma maken het beeld van Pyke Koch compleet. De Pyke Koch tentoonstelling is gewaardeerd met ★★★★★ (uitmuntend) en het Pyke Kocj boek met ★★★★ (uitstekend).

Recensie: Theo Jordaan

DE WERELD VAN PYKE KOCH
– Titel: De wereld van Pyke Koch
– Schilder: Pyke Koch  (Nederland, 1901-1999)
– Soort boek: monografie, catalogus
– Schrijvers: Andreas Koch, Roman Koot, Mieke Rijnders, Marja Bosma
– Uitgever: WBOOKS
– Verschenen: 18 november 2017
– Omvang: 160 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek
– Waardering boek: ★★★★ (uitstekend)
– Waardering tentoonstelling: ★★★★★ (uitmuntend)
…Meer Informatie en Bestellen >

Inhoud Pyke Koch Boek De wereld van Pyke Koch
Pyke Koch neemt een bijzondere plek in binnen de Nederlandse kunstgeschiedenis. Als autodidact ontwikkelde hij zich verbluffend snel en in de jaren dertig was zijn naam definitief gevestigd als een van de meest vooraanstaande kunstenaars in Nederland. In dit boek gaan vier auteurs in op de wereld van Pyke Koch: zijn werk en zijn leven in de context van zijn tijd. Kleinzoon Andreas Koch herinnert zich zijn grootvader als een man met een haarscherpe esthetische blik. Kunsthistoricus Roman Koot gaat in op het vroege werk en beschrijft het culturele wereldje van schrijvers, dichters en schilders waarin Koch zich bewoog. Universitair hoofddocent Mieke Rijnders behandelt Kochs belangstelling voor het fascisme tegen de achtergrond van de algemenen politieke onvrede die in de jaren dertig heerste. Marja Bosma, conservator van het Centraal Museum, exploreert Kochs drijfveren en zijn diepe verlangen naar een ideale kunst.

Bijpassende Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken over Schilders
Kunstboeken Recensies