Nieuwe Kunstboeken 2017

Nieuwe Kunstboeken 2017 Recensie Waardering

Nieuwe Kunstboeken 2017 Recensie Waardering Informatie. Welke mooie nieuwe kunstboeken verschijnen er in 2017? Hoe worden deze kunstboeken gewaardeerd? Wat is de inhoud en het onderwerp van de nieuwe kunstboeken 2017?

Nieuwe Kunstboeken 2018 Recensie Waardering

Hieronder vind je uitgebreide informatie over Nieuwe kunstboeken 2018. Als de kunstboeken door de redactie gelezen zijn, kun je een recensie en waardering van het betreffende kunstboek aantreffen. Links verwijzen naar meer informatie over het betreffende boek of onderwerp…nieuwe kunstboeken 2018 recensie >

Overzicht Nieuwe Kunstboeken 2017

Hieronder is een selectie van nieuwe kunstboeken 2017 samengesteld door de redactie. Zoek je meer nieuwe kunstboeken 2017, maak dan gebruik van een van de onderstaande links.

Nieuwe Kunstboeken 2017 – Beeldende Kunst

De Romantiek van het Noorden Recensie Boek TentoonstellingDe romantiek van het noorden

• Soort boek: monografie, catalogus
  • Schrijvers: Andres Blühm, Werner Busch, David Jackson, Jenny Reynaerts
  • Verschenen: 9 december 2017
  • Omvang: 208 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Prijs: € 29,95
  • Inhoud boek: De landschapsschilderkunst nam tijdens de Romantiek (ca. 1800-150) een hoge vlucht, met kunstenaars als J.M.W. Turner in Engeland, Caspar David Friedrich in Duitsland en Johan Christian Dahl in Noorwegen. Niet alleen spreken hun schilderijen nog steeds tot de verbeelding, ook ontstond in deze periode een nieuwe kunstopvatting die een bepalende invloed heeft gehad op de moderne kunst. Schilders keken niet meer alleen nauwkeurig om zich heen, naar de omgevende natuur, maar ze keerden ook de blik naar binnen, naar hun innerlijk. De landschappen die zij schilderden zijn net zo afwisselend en veranderlijk als de gemoedstoestand van de mens. Dramatische landschappen met woeste zeeën, imposante bergen en vulkaanuitbarstingen wisselen elkaar af met stille maannachten en serene velden waar de eenzame passant tot rust komt. Landschappen kunnen zowel een historische dimensie hebben en sporen tonen van de nationale geschiedenis, als aanleiding geven tot een meer religieuze, spirituele beleving. Het bijzondere aan dit project is ook, dat hier voor het eerst de Nederlandse Romantiek in een internationale context wordt gepresenteerd: hoe verhouden Barend Koekkoek, Wijnand Nuijen en Andreas Schelfhout zich tot hun beroemde buitenlandse tijdgenoten?
  • …Meer Informatie en Bestellen >

De Kunst van Erotiek Boek Erotische KunstDe kunst van de erotiek

Een wereldwijd overzicht van erotische kunst door de eeuwen heen

• Soort boek: erotische kunst, monografie
  • Origineel: The Art of the Erotics
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschenen: 4 december 2017
  • Omvang: 272 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat, luxe editie)
  • Prijs: € 69,99
  • Inhoud boek: Erotiek inspireerde door de eeuwen heen talloze belangrijke kunstenaars. In De kunst van erotiek staan in chronologische volgorde 170 erotische werken van beroemde en minder beroemde kunstenaars; van tekeningen van Rembrandt en Turner, prenten van Hokusai en Perzische miniaturen tot schilderijen van Botticelli, Picasso en Brown. Ook komen Indiase tempelbeelden aan bod en erotische sculpturen van grootheden als Michelangelo, Rodin en louise Bourgeois. Verder is er uitgebreid aandacht voor foto’s, video’s, installaties en performances van kunstenaars als Nobuyoshi Araki, Robert Mapplethorpe, Bruce nauman, Pipilotti Rist en Carolee Schneemann. Dit boek presenteert naast iconische uitbeeldingen als De oorsprong van de wereld van Courbet ook minder bekende erotische kunstwerken. Het illustreert rijkelijk de universele hang naar erotiek in de beeldende kunsten en trakteert de kijker en de lezer op talloze verrassingen, zowel wat de afgebeelde werken als hun scheppers betreft. De kunst van erotiek is een fraai vormgegeven boek, met een omslag dat is geïnspireerd op de beroemde Concetto Spaziale van Lucio Fontana, één van de meest subtiele en suggestieve kunstwerken in het boek.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Jan Murphy Aan de slag met olieverf RecensieAan de slag met olieverf

Tips, technieken en voorbeelden om te beginnen

• Soort boek: schilderboek, schildertechniek
  • Schrijver: Jan Murphy
  • Origineel: Beginning Oil
  • Nederlandse vertaling: Marjan Doets
  • Uitgever: Kosmos Uitgevers
  • Verschenen: 20 november 2017
  • Omvang: 128 pagina’s (met illustraties)
  • Prijs: € 22,50
  • Recensie boek: Aan de slag met olieverf van Jan Murphy is een praktisch boek dat de beginner op een heldere en duidelijke manier op weg helpt. Het boek is zeer praktisch van opzet en is mooi uitgegeven. Stap voor stap wordt de beginnende schilder ingewijd in de wereld van het werken met olieverf…lees verder >
  • Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Pyke Koch Boek De Wereld van Pyke Koch RecensiePyke Koch

De wereld van Pyke Koch

• Schilder: Pyke Koch ♂ (Nederland, 1901-1999)
  • Soort boek: monografie, catalogus
  • Tentoonstelling: Pyke Koch in Centraal Museum Utrecht (18 november 2017 – 18 maart 2018)
  • Schrijvers: Andreas Koch, Roman Koot, Mieke Rijnders, Marja Bosma
  • Verschenen: 18 november 2017
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Recensie boek en tentoonstellingPyke Koch was een van de meest vooraanstaande Utrechtse schilders van de 20e eeuw. Niet geheel onomstreden, gezien zijn sympathie voor het Italiaanse fascistische gedachtegoed in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, heeft zijn werk toch de tand des tijds meer dan doorstaan. Dit is een uitstekende tentoonstelling waarvoor je de tijd moet nemen om alles goed op je te laten inwerken. Het bijbehorende boek, dat mooi is uitgegeven door Uitgeverij WBOOKS is ook van een hoge kwaliteit…lees verder >
  • Waardering boek★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • Waardering tentoonstelling★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Rubens Boek Niels Buttner RecensieRubens

De schilder van mythen en goden

• Schilder: Peter Paul Rubens  (Vlaanderen)
  • Schrijver: Nils Büttner
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Uitgever: J.M. Meulenhoff
  • Verschenen: 9 november 2017
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud boek: In Rubens schetst kunsthistoricus Nils Büttner het leven van de Vlaams-Nederlandse schilder en presenteert hij diens werk in al zijn diversiteit. Aan de hand van beelden en biografische context geeft Büttner inzicht in de maatschappelijke positie van Rubens, vanaf zijn beginjaren in Italië tot aan zijn tijd aan de Europese hoven, en hoe die zijn werk op meerdere fronten beïnvloedde. Rubens verkeerde in dezelfde kringen als de rijken, machtigen en intellectuelen van zijn tijd, maar dat was niet altijd zo geweest. Büttner brengt deze grootheid uit de schilderkunst op overtuigende wijze tot leven.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

The American Dream Catalogus Tentoonstelling RecensieThe American Dream

Amerikaans realisme 1945-2015

• Onderwerp: Amerikaanse realistische schilderkunst
  • Schrijvers: Annemiek RensKatharina Henkel
  • Soort boek: catalogus, monografie
  • Verschenen: 1 november 2017
  • Omvang: 204 pagina’s
  • Prijs: € 24,95
  • Recensie boek: Zoals bijna altijd bij de boeken van Uitgeverij WBOOKS is ook deze The American Dream mooi en zeer verzorgd uitgegeven. In verschillende hoofdstukken wordt ingegaan om de Amerikaanse realistische kunst in verschillende periodes. De korte en bondige teksten geven voldoende achtergrondinformatie om meer begrip te krijgen van wat de kunstenaars bewoog en motiveerde om hun kunstwerken te maken. Maar vooral de mooi gedrukte afbeeldingen van de schilderijen en foto’s vormen belangrijkste deel van het boek…lees verder >
  • Waardering★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Jongkind & Vrienden Boek Catalogus TentoonstellingJongkind & vrienden

• Soort boek: catalogus, monografie
  • Schrijvers: Saskia de Bodt, Dominique Lobstein, Liesbeth van Noortwijk, John Sillevis, Alain Tapié en Gerrit Willems
  • Uitgever: Uitgeverij Thoth / Dordrechts Museum
  • Verschenen: 28 oktober 2017
  • Omvang: 224 pagina’s (275 afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Prijs: € 24,95
  • Tentoonstelling: Jongkind & vrienden (tot en mei 27 mei 2018)
  • Museum: Dordrechts Museum
  • Inhoud boek: Johan Barthold Jongkind (1819-1891) is een sleutelfiguur in de schilderkunst van de negentiende eeuw. Een pionier van het impressionisme. Hij werd geboren in Nederland, maar woonde het grootste deel van zijn leven in Frankrijk. Daar raakte hij bevriend met kunstenaars als Monet, Sisley, Boudin, Daubigny en Pissarro. Geregeld keerde Jongkind terug naar Nederland waar hij de havens van Rotterdam en Dordrecht en het Hollandse rivieren polderlandschap schilderde. Jongkind vond Dordrecht de mooiste stad van Nederland en spoorde andere Franse kunstenaars aan om ook naar het schilderachtige Dordt af te reizen.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Hollandse Meesters uit de Hermitage Boek TentoonstellingHollandse Meesters uit de Hermitage

• Soort boek: catalogus, monografie
  • Schrijvers: Irina Sokolova, Cees Nooteboom, Everhard Korthals Altes e.a.
  • Verschenen: oktober 2017
  • Omvang: 216 pagina’s (342 afbeeldingen)
  • Prijs: € 29,95
  • Inhoud boek: In het najaar van 2017 komen zestig Hollandse Meesters uit de Hermitage St. Petersburg terug naar hun geboortegrond. Veel van deze zeventiende-eeuwse schilderijen zijn voor het eerst sinds eeuwen weer in Nederland, want de liefde van de russen voor de Hollandse Meesters begon vroeg. Peter de Grote kocht in de zeventiende eeuw al Hollandse werken aan en zijn opvolgers deden er in hun verzamelwoede nog een schepje bovenop. Over de liefde van de Russen voor de Hollandse Meesters en de invloed ervan op hun eigen kunstontwikkeling is tot nu toe nog maar mondjesmaat gepubliceerd. Hollandse Meesters uit de hermitage brengt voor het eerst uitgebreid in kaart waarom de Russen zo van de ‘Hollanders’ hielden, hoe de collecties gevormd werden (en dat er ook wel eens wat misging bij het transport) en hoe de schilderijen de Russische kunst diepgaand hebben beïnvloed. Behalve veel achtergrondinformatie en nieuwe inzichten bevat dit boek een ongekende rijkdom aan beeldmateriaal. Kortom, een standaardwerk dat zowel voor de kenner als voor de minder ingewijde liefhebber veel te bieden heeft.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Paul Pigram Aan de slag met pastel RecensieAan de slag met pastel

• Schrijver: Paul Pigram
  • Origineel: Beginning Pastel
  • Nederlandse vertaling: Marjan Doets
  • Uitgever: Kosmos Uitgevers
  • Verschenen: 20 oktober 2017
  • Prijs: € 22,50
  • Inhoud boek: Aan de slag met pastel is hét boek om kennis te maken met dit kleurrijke materiaal. Het veelzijdige pastel biedt tekenaars en schilders oneindig veel creatieve mogelijkheden om een eigen kunstwerk te maken. Van de materiaalkeuze en basisprincipes als compositie en ontwerp, tot technieken als mengen en maskeren; alles komt aan de orde. In de stap-voor-stapoefeningen kun je de geleerde technieken en tips in de praktijk brengen en verder ontwikkelen. Deze uitgebreide kennismaking met pastel nodigt uit tot meer.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Ferdinand Bol & Gevert Flinck Boek RecensieFerdinand Bol & Govert Flinck

Rembrandts meesterleerlingen

• Schilders: Ferdinand Bol, Govert Flinck  (Nederland)
  • Schrijver: Norbert Middelkoop  (Nederland)
  • Soort boek: monografie
  • Verschenen: 13 oktober 2017
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Prijs: € 29,95
  • Inhoud boek: Govert Flinck (1615-1660) en Ferdinand Bol (1616-1680) gelden als de twee belangrijkste leerlingen van Rembrandt. In deze publicatie, die verschijnt naar aanleiding van een grote tentoonstelling in twee Amsterdamse musea, worden de kunstenaars uit de schaduw van hun leermeester gehaald. Bol en Flinck laten zich dankbaar vergelijken. Als jonge kunstenaars verhuisden beiden naar Amsterdam om hun opleiding bij Rembrandt te voltooien. Na hun vertrek uit Rembrandts atelier bleven zij aanvankelijk trouw aan diens stijl, maar kozen daarna elk een eigen richting. De generatiegenoten werden geduchte concurrenten voor hun voormalige leermeester, maar ook voor elkaar. Met statusverhogende portretten en dramatische voorstellingen uit de Bijbel of de Oudheid voorzagen Bol en Flinck in een behoefte bij de welvarende koopmanselite in Amsterdam en daarbuiten. Hun belangrijkste werken staan centraal in dit boek, steeds in relatie tot de artistieke strategische keuzen van het tweetal. Analyse door specialisten werpt een fascinerend nieuw licht op de wereld waarbinnen deze kunstenaars opereerden.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Walter Isaacson Leonardo da Vinci Biografie RecensieLeonardo da Vinci

• Onderwerp: Leonardo da Vinci
  • Schrijver: Walter Isaacson  (Verenigde Staten)
  • Soort boek: biografie, kunstboek
  • Origineel: Leonardo da Vinci (2017)
  • Nederlandse vertaling: Rob de Ridder
  • Uitgever: Spectrum
  • Verschenen: 10 oktober 2017
  • Omvang: 622 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 39,99
  • Inhoud boek: De geheimen van de grootste genie uit de geschiedenis. Leonardo da Vinci wordt gezien als het meest creatieve genie ooit. Naast zijn wereldberoemde werk als schilder was hij ook uitvinder, schrijver, architect, beeldhouwer, componist, anatomist, filosoof, natuurkundige, scheikundige en ingenieur. Op basis van duizenden pagina’s van Da Vinci’s aantekenboeken en nieuwe ontdekkingen over zijn leven en werk vertelt Isaacson een prachtig verhaal over hoe Da Vinci’s kunst verweven is met de wetenschap. Hij laat zien hoe Da Vinci’s genialiteit gebaseerd was op vaardigheden die we in de hand hebben, zoals zijn onstilbare nieuwsgierigheid, zorgvuldige observatie en verbeeldingskracht die grenst aan fantasie. Walter Isaacson is auteur van talloze biografieën die alom worden geprezen, waaronder Steve Jobs, Einstein, en Benjamin Franklin. Hij is CEO van het Aspen Institute en voorheen voorzitter van CNN en hoofdredacteur van Time Magazine.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Boek Jan de Braij van Jeroen Giltaij RecensieJan de Braij (1626/1627-1687)

Schilder en architect

• Onderwerp: Jan de Braij  (Nederland)
  • Schrijver: Jeroen Gitaij  (Nederland)
  • Soort boek: biografie, monografie
  • Verschenen: 27 september 2017
  • Omvang: 416 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Prijs:  € 49,95
  • Inhoud boek: Jan de Braij was een belangrijk schilder van portretten en historiestukken in de zeventiende eeuw. Hij werd geboren in Haarlem en leerde aanvankelijk bij zijn vader Salomon de Braij. Zijn stijl is zeer zorgvuldig, met scherpe contouren en heldere kleuren, waardoor zijn portretten het tegenovergestelde waren van de breed geschilderde portretten van Frans Hals. Zijn schilderijen met Bijbelse, historische en mythologische onderwerpen zijn originele en soms indrukwekkende composities. Jan de Braij was verder een voortreffelijk tekenaar. Hij was ook architect en ontwierp een kerk in Haarlem en een zoetwaterbassin voor Amsterdam. Jan de Braij (1626/1627-1697): Schilder en architect bevat een biografie van de familie De Braij, gebaseerd op archiefdocumenten, een overzicht van de ontwikkeling van Jan de Braij als schilder, tekenaar en architect en een volledig beredeneerde catalogus van zijn schilderijen en tekeningen.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Lux Buurman Schilderboek Recensie WaarderingSchilderboek

Geheime recepten van de oude meesters onthuld en beschreven

• Schrijver: Lux Buurman (Nederland)
  • Soort boek: schilderboek, boek over schildertechniek
  • Uitgever: Uitgeverij Komma
  • Verschenen: 4 september 2017
  • Omvang: 294 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 49,95
  • Recensie boek: Dit is een geweldig boek voor de schilderliefhebber! Het schilderboek is heel compleet en Lux Buurman beschrijft de schildertechnieken van de oude meesters alsof ze naast je staat en het rechtstreeks aan jou vertelt. Het schilderboek is zeer toegankelijk en Lux Burman heeft een prettig taalgebruik. De schrijfster maakt gebruik van 35 jaar ervaring in het geven van teken- en schilderles en dat is aan alles te merken…lees verder >
  • Waardering★★★★ (uitstekend) Danielle van der Hoeven
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Boeken over Schilders Catalogus Piet Mondriaan Bart van der Leck Tentoonstelling RecensiePiet Mondriaan & Bart van der Leck

De uitvinding van een nieuwe kunst: Laren 1916-1918

• Onderwerp: Piet Mondriaan, Bart van der Leck  (Nederland)
  • Schrijver: Hans Janssen e.a.  (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek over De Stijl, catalogus tentoonstelling
  • Verschenen: februari 2017
  • Omvang: 168 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback (groot formaat)
  • Prijs: € 24,95
  • Recensie boekIn 2017 wordt 100 jaar De Stijl gevierd met een aantal tentoonstellingen door het gehele land en in het Gemeentemuseum Den Haag in het bijzonder. De eerste tentoonstelling draagt als titel Piet Mondriaan & Bart van der Leck. De uitvinding van een nieuwe kunst: Laren 1916-1918. Een uitgebreide tentoonstelling die een zeer goed beeld schets van wat de kunststroming De Stijl omvatte en waarin het werk van de kunstenaars Piet Mondriaan en Bart van der Leck centraal staat…lees verder >
  • Waardering : ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Aert Schouman Boek Een Koninklijk paradijs RecensieEen koninklijk paradijs

Aert Schouman en de verbeelding van de natuur

• Onderwerp: Aert Schouman (1710-1792)  (Nederland)
  • Schrijvers: diverse auteurs
  • Soort boek: kunstbiografie, catalogus
  • Verschenen: 2017
  • Omvang: 360 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Paperback
  • Afmetingen: B25 x H30.5 cm.
  • Prijs: € 29,95
  • Flaptekst boek: Aert Schouman (1710-1792) is de belangrijkste Nederlandse dierenschilder van de achttiende eeuw. Zijn aquarellen met exotische vogels behoren tot de mooiste die er ooit zijn gemaakt. Ook de kamerbeschildering van met dieren uit de menagerie van prins Willem V vormt een hoogtepunt in zijn oeuvre (nu in Huis ten Bosch). Schoumans werk is een waar paradijs voor kunst- en natuurliefhebbers. Aert Schouman was de meest veelzijdige en productieve kunstenaar van zijn tijd. Hij schilderde, tekende en etste zowel genretaferelen, Bijbelse, mythologische en literaire onderwerpen als portretten, landschappen, topografische motieven en dieren. Menig interieur voorzag hij van fraaie wandvullende ‘behangsel’ schilderingen, veelal met parkachtige landschappen vol kleurrijke dieren. Met een grote lust om af te beelden maakte hij de mooiste aquarellen van ‘in- en uitlandsche’ vogels, zoogdieren en planten. Ook graveerde hij met een diamantstift glazen, en vervaardigde hij waaiers, uithangborden, raamhorren en tuinsieraden. Bovendien was Aert Schouman kunsthandelaar en bekleedde hij diverse bestuurlijke functies bij kunstgenootschappen. In dit boek wordt door een groot aantal specialisten aan al deze facetten van Schoumans leven en werk uitvoerig aandacht besteed.
  • Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Bijpassende Kunstboeken en Informatie