Nieuwe Kunstboeken 2018 Recensie Waardering

Nieuwe Kunstboeken 2018 Recensie Waardering Informatie. Welke mooie nieuwe kunstboeken verschijnen er in 2018? Hoe worden deze kunstboeken gewaardeerd? Wat is de inhoud en het onderwerp van de nieuwe kunstboeken 2018?

Hieronder vind je uitgebreide informatie over Nieuwe kunstboeken 2017. Als de kunstboeken door de redactie gelezen zijn, kun je een recensie en waardering van het betreffende kunstboek aantreffen. Links verwijzen naar meer informatie over het betreffende boek of onderwerp.

Overzicht Verschenen Nieuwe Kunstboeken 2018

Hieronder is een selectie van nieuwe kunstboeken 2018 samengesteld door de redactie. Zoek je meer nieuwe boeken over kunst 2018, maak dan gebruik van een van de onderstaande links.

Manuela Klerkx Oscar van Gelderen Onroerend goedOnroerend goed

Van kunst kijken naar kunst kopen

• Soort boek: kunstgids
  • Schrijvers: Manuela Klerkx, Oscar van Gelderen (Nederland)
  • Uitgever: J.M. Meulenhoff
  • Verschenen: 6 februari 2018
  • Uitgave: Paperback
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: Een inspirerende en praktische gids over kunst kopen: hoe werkt het en hoe doe je het. Alles wat je moet weten over galeries, beurzen, veilingen en online kopen. Er is onroerend goed – vastgoed, buitenkant, status – en er is ontroerend goed – kunst, binnenkant, passie. Bij velen heerst het idee dat kunst een (linkse) hobby van de elite is en niet toegankelijk voor “gewone mensen’. Galeries worden als hoogdrempelig ervaren, de prijzen zijn niet transparant en de teksten over de kunstwerken zorgen eerder voor verwarring dan opheldering. Maar er is ook goed nieuws: het bezitten van kunst is niet voorbehouden aan de rijken der aarde: er is al prachtige kunst te koop voor een paar honderd euro (als je maar goed zoekt en “vroeg’ durft te kopen). De stap van kijken naar kopen is voor velen echter een obstakel: de kunstwereld kenmerkt zich door geheel eigen codes, die Manuela Klerkx en Oscar van Gelderen, zelf kunstkenners en -verzamelaars, in Ontroerend goed proberen te kraken. Hoe worden prijzen bepaald? Kun je onderhandelen met galeries? Hoe werkt een kunstbeurs? Er is zo veel keus: hoe weet ik welke kunst bij mij past en hoe en waar koop ik die?
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Leeuwarden De mooiste stadsgezichten Recensie boekLeeuwarden

De mooiste stadsgezichten 1600 tot nu

• Soort boek; monografie over Leeuwarden
  • Schrijver: Gert Elzinga (Nederland)
  • Verschenen: januari 2018
  • Omvang: 120 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: In 2018 is Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa. Het Historisch Centrum Leeuwarden grijpt dit culturele kroonjaar aan om een selectie van de fraaiste schilderijen, prenten en tekeningen van de Friese hoofdstad vanaf het begin van de zeventiende eeuw tot nu aan het publiek te presenteren. Nooit eerder werden zoveel stadsgezichten van Leeuwarden tegelijk samengebracht als in dit boek en gelijktijdig in een tentoonstelling in het HCL. Hierbij is in de eerste plaats geput uit de rijke topografisch-historische atlas van het HCL en verder uit de soortgelijke verzameling prenten en tekeningen in het Fries Museum. Schilders en tekenaars van toen en kunstenaars van nu tonen de rijkdom en armoede van de historische stad; de pareltjes en rotte plekken en bijzondere bewaarde en verdwenen gebouwen, pleinen, straten en gloppen. Waarheidsgetrouw of juist met enige fantasie. Dit boek laat het grootstedelijke én het dorpse zien dat de Friese hoofdstad karakteriseert.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Hermann Markard Boek Recensie Nieuwe Kunstboeken 2018Herman Markard

• Soort boek: monografie, catalogus
  • Samensteller: H.R. Tupan
  • Uitgever: WBOOKS / Drents Museum
  • Verschenen: 20 januari 2018
  • Omvang: 144 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Uitgave: Gebonden Boek (groot formaat)
  • Prijs: € 24,95
  • Inhoud boek: Tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog begon Hermann Markard, op zestienjarige leeftijd, te tekenen en schilderen aan de kunstacademie Karlsruhe. Maar na een paar semesters moest hij in militaire dienst. Hij overleefde de laatste gevechten van de oorlog en vond de mogelijkheid om zijn studies voort te zetten in een land waar de status van de kunsten even chaotisch was als die van de economische en politieke situatie. Na een laatste zomersemester in Salzburg, aan Oskar Kokoschkas ‘Schule des Sehens’, begon hij zijn professionele leven en carrière. Uiteindelijk besloot Hermann Markard te doen wat niemand in die periode aan het doen was: de mens schilderen. Hij maakte portretten, puur voor zichzelf. Maar niemand toonde interesse. Markard kreeg nauwelijks de gelegenheid om te exposeren of zelfs maar een schilderij te verkopen. Dus ging hij, zoals veel kunstschilders, werken als decorontwerper. Maar tijden veranderen, en meningen ook. Tegenwoordig heeft Markard een klein en overzichtelijk oeuvre van schilderijen en tekeningen, waarbij elk onderdeel zorgvuldig is samengesteld en uitgewerkt. Soms moest hij jaren zoeken naar de juiste vorm, kleur of uitdrukking voor één enkel schilderij. Dit boek bevat het grootste gedeelte van zijn oeuvre: zijn portretten sinds 1980.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Geplande Nieuwe Kunstboeken 2018

De schilders van Staphorst BoekDe schilders van Staphorst

• Soort boek: monografie
  • Schrijver: Roel H. Smit-Muller
  • Verschijnt: mei 2018
  • Omvang: 192 pagina’s (circa 150 afbeeldingen)
  • Prijs: € 19,95
  • Inhoud boek: Staphorst intrigeert. Dat vonden de kunstenaars die vanaf de negentiende eeuw het dorp bezochten. In het Overijsselse dorp vonden ze motieven in de mensen, de huizen en het boerenlandschap. Staphorst werd nooit kunstenaarskolonie zoals Laren of Bergen. De meeste schilders hier waren passanten. Eén vrouw uitgezonderd: Stien Eelsingh. Zij bleef tot aan haar overlijden in 1964 wonen in ‘de witte boerderij’. De schilders van Staphorst laat ons aan de hand van enkele thema’s kennis maken met schilders als Lammert van der Tonge, Jan Sluijters, Jo Koster en natuurlijk Stien Eelsingh. Wat de schilders van Staphorst zochten is duidelijk: het kunstwerk Staphorst. De architectuur, de boerderijen met felgroene luiken, blauwe kozijnen en de levensboom boven de deur. Helderrode boerenwagens en melkbusrekken in blauw en wit. Maar bovenal de Staphorsters zelf, die zo schilderachtig in beeld gebracht konden worden.
  • …Meer Informatie en Bestellen >

Bijpassende Kunstboeken en Informatie