De Schilders van Domburg Recensie Boek

De Schilders van Domburg Recensie Boek Francisca van Vloten. Vanaf 1870 ontwikkelde het Zeeuwse kunstplaatsje Domburg zich tot een kunstenaarskolonie. Het boek De Schilders van Domburg beschrijft de schilders en hun schilderijen. Op deze pagina kun je de De Schilders van Domburg recensie lezen.

De Schilders van Domburg Recensie Boek Francisca van Vloten

Uitgeverij WBOOKS geeft sinds enige tijd een mooie serie kunstboeken uit waarin elke keer een plaats centraal staat. Uiteraard moet het een plaats zijn waardoor kunstenaars geinspireerd waren. Ook kan het zo zijn dat de plaats bekend is geworden omdat er een kunstenaarskolonie gevestigd is geweest.

Domburg als inspiratie voor beroemde schilders

De Zweeuwse badplaats Domburg was zo’n plek waar vooral schilders zich hebben laten inspireren. Vanaf 1870 hebben het mooie duinlandschap, de zee, de klederdracht en het bijzondere Zeeuwse licht hebben gezorgd voor een aantal prachtige schilderijen. Bovendien was het leven aan het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw goed in Domburg. Sterker nog het was in die tijd een badplaats met een mondain karakter.

Prachtig uitgegeven en rijk geïllustreerde monografie

Van 1911 tot 1921 waren de Domburgse tentoonstellingen waar de schilders van Domburg hun werk tentoonstelden vermaard. Echter de Eerste Wereldoorlog zorgde wel voor het einde van de bloeitijd van Domburg als kunstenaarsplaats. In het boek De schilders van Domburg wordt een prachtig overzicht gegeven van de schilders die actief waren in de badplaats. Daarnaast zijn de mooiste schilderijen die ze er maakte in afgebeeld. Beroemde schilders als Piet Mondriaan, Jan Toorop, zijn dochter Charley Toorop en Mies Elout-Drabbe hebben prachtige schilderijen en tekeningen van Domburg en Walcheren gemaakt. Zoals altijd staat Uitgeverij WBOOKS garant voor een uiterst verzorgde en mooi uitgegeven monografie. Het Boek De schilders van Domburg is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Recensie van Theo Jordaan

De Schilders van Domburg

• Schrijfster: Francesca van Vloten (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Verschenen: 14 mei 2018
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Waardering★★★ (uitstekend)

Flaptekst De Schilders van Domburg Boek

Vanaf 1870 ontwikkelt Domburg zich tot een kunstenaarskolonie. Schilders van Domburg zijn onder andere Jan Toorop en Piet Mondriaan. Van oudsher hebben kunstenaars over Walcheren gezworven, aangetrokken door de ongerepte schoonheid van de natuur, de bijzondere lichtval langs de kust en de weerschijn ervan over het vlakke land. Het grillige duinlandschap, de zee en de oude bossen die de dorpen omzomen, inspireerden schilders, dichters, componisten en schrijvers.

De kustplaats Domburg was het centrale punt. ‘Het is buiten zoo mooi van kleur, kleur, kleur en zon’, verzuchtte de kunstenaar Jan Toorop in 1908 tijdens zijn verblijf in de badplaats. Vanaf 1870 ontwikkelde Domburg zich tot een kunstenaarskolonie. Tot bloei kwam de kolonie met Toorop, die er samen met Piet Mondriaan de basis voor het Nederlandse luminisme legde. Tal van binnenlandse en buitenlandse schilders kwamen er in Toorops kielzog werken. Ze raakten geïnspireerd door de omgeving en door de karakteristieke Zeeuwse bevolking.

De zogenaamde Domburgsche Tentoonstellingen (1911-1921) maakten de band tussen hen nog hechter. De Eerste Wereldoorlog was voor kunstenaarskolonie Domburg het begin van het einde

Bijpassende Boeken en Informatie

Schilders van Staphorst Boek RecensieDe schilders van Staphorst