De Schilders van Domburg Recensie Boek

De Schilders van Domburg Recensie Boek Francisca van Vloten. Vanaf 1870 ontwikkelde het Zeeuwse kunstplaatsje Domburg zich tot een kunstenaarskolonie. Het boek De Schilders van Domburg beschrijft de schilders en hun schilderijen. Op deze pagina kun je de De Schilders van Domburg recensie lezen.

De Schilders van Domburg Recensie Boek Francisca van Vloten

Zodra het boek gelezen is door de redactie kun je hier de De Schilders van Domburg recensie boek Francisca van Vloten lezen. Uiteraard zijn ook technische gegevens over het boek en de informatie over de inhoud op deze pagina te lezen.

De Schilders van Domburg

• Schrijfster: Francesca van Vloten (Nederland)
  • Soort boek: kunstboek, monografie
  • Verschenen: 14 mei 2018
  • Omvang: 264 pagina’s
  • Prijs: € 19,95

Flaptekst De Schilders van Domburg Boek

Vanaf 1870 ontwikkelt Domburg zich tot een kunstenaarskolonie. Schilders van Domburg zijn onder andere Jan Toorop en Piet Mondriaan. Van oudsher hebben kunstenaars over Walcheren gezworven, aangetrokken door de ongerepte schoonheid van de natuur, de bijzondere lichtval langs de kust en de weerschijn ervan over het vlakke land. Het grillige duinlandschap, de zee en de oude bossen die de dorpen omzomen, inspireerden schilders, dichters, componisten en schrijvers. De kustplaats Domburg was het centrale punt. ‘Het is buiten zoo mooi van kleur, kleur, kleur en zon’, verzuchtte de kunstenaar Jan Toorop in 1908 tijdens zijn verblijf in de badplaats. Vanaf 1870 ontwikkelde Domburg zich tot een kunstenaarskolonie. Tot bloei kwam de kolonie met Toorop, die er samen met Piet Mondriaan de basis voor het Nederlandse luminisme legde. Tal van binnenlandse en buitenlandse schilders kwamen er in Toorops kielzog werken. Ze raakten geïnspireerd door de omgeving en door de karakteristieke Zeeuwse bevolking. De zogenaamde Domburgsche Tentoonstellingen (1911-1921) maakten de band tussen hen nog hechter. De Eerste Wereldoorlog was voor kunstenaarskolonie Domburg het begin van het einde

Bijpassende Boeken en Informatie